Blog

Ny version af Wevideo

28/9 2022

Der er kommet en version udgave af Wevideo, så alle vejledningsvideoer nu er forældede. Indtil engang i dec. kan man selv vælge hvilken udgave man vil bruge ved at skifte mellem versionerne selv (billedet).

Jeg skal nok lave nye vejledningsvideoer, inden den gamle version udløber.

Alle funktioner er de samme, de findes bare på en anden måde (og så skulle hele foregå hurtigere og mere smidigt)


Faktionspodcast

24/9 2022

Faktion er en virkelig god genre at arbejde med, når det drejer sig om elevproduktioner. Når eleverne skal fortælle en virkelig historie/beretning med fiktive virkemidler åbner det for en masse kreativitet, som er en god både at bearbejde den faglige viden på.

Der er især mange gode vinkler ind i dansk- og kulturfagene, hvor eleverne kan berette om store begivenheder, historiske nedslag eller kulturelle mærkedage. Men også naturfagene kan komme på banen med fortællinger der veksler mellem en faglig ramme og f.eks. en fiktiv rejse ud i naturen. Det kan f.eks. have fokus på forskellen mellem fakta og holdninger til naturen.

Der ligger flere gode eksempler fra sidste års vindere af DM i skolepodcast. Hør f.eks. vinderne for udskolingen "De mørke stræder" om besætternes kamp mod politiet i starten af 80'erne. Eller fortællingen "Den spanske syge" som er vindere for mellemtrinnet.

Derudover er faktion også et kapitel i min bog 😊

DM Sæson 2 - 2022/2023

17/8 - 2022

Vi er godt igang med at rulle alle materialerne ud til år 2 for DM i skolepodcast. Der er lavet nogle få justeringer, men i store træk, er det det samme som sidste år.

Der er nu kun to forskellige kategorier i stedet for tre. I år kan man stille op i "faktionspodcast" eller "læringspodcast".

Materialerne er rettet til, så der nu også er inspiration fra vinderne fra sidste år.

Deadline er stadig d. 1. februar, så kom i gang i god tid.

Da der i denne omgang ikke bliver fysisk messe i København, vil vinderne blive afsløret på Lærfest i Århus d. 19. - 20. april 2023.

Find den nyeste information og links til forløb her.

DM fortsætter i 2022/2023

16/5 2022

Det første år med DM i skolepodcast er her med (selv)erklæret for en succes! Bare hør de gode vindere. Vi er nu i en proces, hvor vi retter lidt til ud fra de første erfaringer. Der bliver blandt andet lidt med kategorierne og lidt med indskolingen.

Derudover prøver vi at forberede os på at blive bestormet af deltagere i år to. Vi regner med at at DM i skolepodcast får vokseværk, så vi skal være forberedt på at lytte til en del bidrag. Mon ikke det går hen og bliver fast i årsplanen rundt omkring?

Hvis du har nogle kommentarer til forløb, afvikling, kåring m.m. er du velkommen til at tage kontakt.

Audiowalk i undervisningen

25/4 2022

Jeg er meget optaget af audiowalks/lydvandringer. De er et super spændende format både at opleve og producere med elever. Jeg har netop lavet et forløb til Alinea til dansk i udskolingen, hvor eleverne skal producere audiowalks. og til det forløb har jeg lavet en eksemplarisk audiowalk, som hedder "Liv i skolegården", som gerne skulle inspirere eleverne til at udnytte de mange sjove virkemidler. Se et uddrag (med lidt billeder til) i videoen.

Her kan du finde mit kort over audiowalks i Danmark. Det er slet ikke et komplet kort, men det udvikler sig stille og roligt. Har du en audiowalk som skal med, så kontakt mig meget gerne med link og beskrivelse.

Flere links henviser til siden www.lydvandringer.dk som jeg også meget gerne vil anbefale. En flot og gennemarbejdet side, og når den er mere udbygget er der ikke længere behov for min padlet

Jeg har også udbygget mine audiowalk-øvelser, som jeg før har delt - nu er de udbygget i 3 faser. De ligger her som en lille video. De er altså sjove at lave med både elever og kursister.

Oplæg om lyd på Lærfest

25/4 2022

D. 27/4 kl. 11 på Lærfest i Aarhus holder jeg et gratis kort oplæg om lyd i undervisningen. Jeg håber det kommer nogen og lytter. Beskrivelsen lyder således:


Kl. 11.00 lokale 5 - Brug lyd i din undervisning

Brug lyd i din undervisning

Hvordan kan du styrke mundtlighed i fagene, så alle elever bliver hørt? Produktion af lyd og podcast er en oplagt mulighed i de fleste fag og på alle trin. Kom og få masser af inspiration til din undervisning i og med lyd. Oplæg v. Mikkel Aslak.


Podcast til prøven

11/4 2022

Prøvetiden nærmer sig og flere og flere har inkluderet podcast som en medieform elever kan vælge at tage med under armen til prøven i mundtlig dansk.

Derfor rejser der sig mindst to spørgsmål:

  • Hvordan analyserer eleven en podcast?

  • Hvilke podcast kan eleven finde som er prøveegnede?

Analyse af podcast

Det er stadig ikke alle forlag og materialer med analysemodeller, der har en model til analyse af lyd og podcast. Men der er modeller at finde derude. F.eks. har den privatdrevede hjemmeside Indidansk.dk en ganske udførlig model liggende.

En lidt mere overskuelig analysemodel findes i Trine Mays materiale "Lydfortællinger" (Dansklærerforeningen), som desuden også indeholder beskrivelser af hvordan podcast kan indgå som 'det tredje hovedværk'.

Mange af de traditionelle analysefærdigheder er de samme som ved skriftlige analyser, men der er et ekstra lag på i forhold til f.eks. lyde og stemmer. Det kan du blive meget klogere på i bogen "Podcast i skolen"

Find gode podcasts til prøven

Det kan være en udfordring at finde korte podcast med faglig dybde nok til et prøveoplæg. Men der er masser gode erfaringer med at bruge podcast som prøveoplæg, og jeg har samlet følgende korte podcast, som flere lærere har haft gode erfaringer med til prøven. Padletten kan passende sendes videre til eleven, som så selv kan gå på opdagelse i mulighederne.

Prøveegnede podcast 🎧

DM i skolepodcast - afgørelsen.pdf

Resultatet af DM i skolepodcast 2022

16/3 2022

Her kan du læse mit taledokument, som jeg løst brugte i min tale og anderkendelse af samtlige vinderpodcasts.

Flere navne har jeg lyttet mig til, og måske hørt/stavet forkert - beklager.

Videoen findes stadig på Alineas sociale medier.

Vinderne vil blive lagt ud i podcastfeedet " DM i skolepodcast" i den kommende tid.

Igen tak for de mange flotte bidrag - der var mange potentielle vindere.

Afgørelsen offentliggøres d. 16. marts

Onsdag d. 9/3 2022

Vi har taget beslutningerne. Der er fundet tre vindere fra indskolingen, tre vindere fra mellemtrinnet og tre vindere fra udskolingen. Dommerpanelet består mig, tre dygtige fagfolk fra Alinea og Uffe fra SkoleTube.

Det har været en fornøjelse at lytte de de mange indsendte podcast fra alle dele f Danmark. Tak til alle deltagere!

Vinderne blive offentliggjort på Lærfest kbh. onsdag d. 16. marts. Det bliver sendt live på Facebook hos Alinea kl. 10:30. Når alle tilladelser er hjemme, bliver de udgivet som ægte podcast. Det bliver en podcastserie, som kan give stor inspiration for andre ude på skolerne.

En måned mere - ny frist er den 1. marts

20/1 2022

DM i skolepodcast imødekommer flere henvendelser på, om vi ikke kan udsætte fristen, da det er presset pga. af sygdom, som har udfordret mange på at blive færdige til d. 1. feb.

Det har vi nu gjort - så den nye frist for afleveringer af podcast til konkurrencen er d. 1. dec.

Forøvrigt... Tak for de mange fantastiske bud der allerede er sendt ind.

Podcastudstyr på skolen

6/1 2022

Jeg bliver (meget) ofte spurgt til, hvad skolerne skal købe af udstyr til podcastproduktion. Der er naturligvis mange muligheder med mange fordele og ulemper, og dem vil jeg kort prøve at redegøre for i dette blogindlæg.

Først of fremmest er der naturligvis forskel på om man vil købe udstyr til brug i klasser og grupperum, eller om skolen har plads til at indrette et decideret podcaststudie.

Vi tager det sidste først. Min anbefaling til et podcaststudie, er det setup vi har på Marienhoffskolen (se billede) og som vi også låner ud på VIA CFU. Det er en Rødecaster Pro med et sæt af Røde Podmic mikrofoner til. Det koster mellem 7 - 9.000 kr. inkl. moms alt efter hvor god en handel du kan finde. Fordelene ved at have et studie er flere - mindst to:

  • Motivation - Eleverne er ofte vilde med at sidde ved noget lækkert udstyr, og det smitter af på hele produktionen.

  • God Lyd - Det giver jo næsten sig selv, men det er bare lækkert at lave et produkt med professional lyd.

  • Flere mikrofoner på én optagelse. - På en computer optager eleverne som udgangspunkt med én mikrofon. På Rødecasteren, kan der tilsluttes 4 stk. (og dertil med bluetooth)

Men et studie har den naturlige begrænsning, at der kun kan være få der optager af gangen. På Marienhoffskolen har vi tilkøbt en ekstra mikrofon (Samson Q2U), som kan bruges både med Rødecaster Pro (xlr-kabel), men som også kan bruges direkte i en computer med USB-kabel. Derfor er de også en gode i et klassesæt i et miljø, hvor eleverne arbejder på computere. Der har en rigtig god lyd og de er meget holdbare. De koster ca. 700 kr. stykket, men så er det også med både xlr- og usb-kabler.

Podcast som hjemmeopgave (fjernundervisning)

9/12 2021

Hjemsendelse igen - Vi har jo prøvet det før, så denne gang er det ikke helt nyt, men måske har du ikke lavet podcast som hjemeopgave under hjemsendelse. Det kan faktisk fungere ret godt som alternativ til skriftlige opgaver - eller videofilm (som ikke er så velegnet som soloopgave)


Der er mange veje at gå, hvis du vil arbejde med mundtlighed og podcastproduktion i fjernundervisningen. Selvom samtalepodcast ofte fungerer bedst i skolen, kan det være ret bøvlet for eleverne, når de ikke sidder sammen. Derfor går mine forslag på podcastproduktioner, som eleverne skal lave alene.


Her er der en padlet med diverse tekniske vejledninger til diverse platforme og devices - klik her


Personlig fortælling

Lav en podcast på ca. 3 min. som handler om hvordan det er at være sendt hjem fra skole på grund af corona.

  • Lav en intro med jingle eller lydeffekter, som introducere dig selv og emnet

  • Fortæl uden at læse op (gerne med stikord)

  • Kom ind på både gode og dårlige ting ved hjemsendelsen

  • Inddrag evt. familiemedlemmer

  • Brug gerne både real- og effektlyde i din fortælling


En dag med hjemmeskole kun med real- og foleylyde

  • Lav et lyddesign på 1 - 2 min. Hvor du tager lytteren med igennem din dag

  • Du må kun bruge lyde, som du optager selv.

  • Lyt evt. til denne som inspiration. LYT


Fiktiv fortælling

Lav en fiktiv fortælling på ca. 3 - 5 min.

  • Skriv eller tag stikord.

  • Udnyt at du med lyde kan fortælle alting og være alle steder.

  • Pas på med at ville fortælle for meget på for kort tid. Lav en simpel handling.

  • Understøt din fortælling med et lyddesign

  • Bliv evt. inspireret af Himmelhenteren her


Eventyr

Læs et eventyr (eller en del af et eventyr) op og lav lyddesign til fortællingen.

  • Øv din oplæsning flere gange, så du ikke snubler i ordene.

  • Optag evt. små bidder af gangen.

  • Brug både musik, effektlyde og reallyde i dit lyddesign.

  • Giv plads til lydene. Skab evt. små pauser i fortællingen, hvor der er plads til lydende.

  • Vær særligt opmærksom på at lyd-designet ikke overdøver fortællingen. Oplæsningen skal stå meget tydeligt.


Podcast i projektopgaven

9/12 - 2021

Nogle gange spiller det hele bare sammen, og alt går op i en højere enhed.

Som her hvor vores nye fine skilt er tændt fordi de tre piger på den anden side af ruden er ved at optage en podcast som produkt til deres projektopgave i vores podcaststudie på Marienhoffskolen.


De arbejder med dilemmaer indenfor ungdoms-eliteidræt, og deres produkt bliver en podcast med et panel af eksperter, hvor unge og forældre kan skrive og ringe ind med dilemmaer. Pigerne skriver alle roller, men fik lige en lærer med en mere mor-agtig stemme til at indtale et telefonopkald.


Der arbejdes med jungler, lydeffekter og stemmeføring - og et højt niveau af fagligt indhold.


Produktet bliver flettet ind i oplægget med lidt live skuespil, hvor telefonen i lokalet blandt andet ringer når der ringes ind med et dilemma.

Kalenderlåge - 15 min. om podcast i skolen

7/12 2021

Jeg har været i en julekalender! Via Akademisk Forlag har jeg været i Learnlets julekalender i år. Jeg blev bedt om at lave en video om podcast i skolen med udgangspunkt i min bog. Det blev til disse 15 min. hvor jeg også får vist skolens podcaststudie frem i slutningen.

DM i skolepodcast er ude nu!

11/10 2021

Så er alle forløb ude. Endelig kom det sidste på plads, og nu ligger der inspirationsforløb og vejledninger til både indskoling, mellemtrin og udskoling.

Det hele kan findes på DM i skolepodcast eller direkte på Alineas portaler. Det er gratis for alle, men der skal logges ind med uin-login. Har man ikke adgang til SkoleTube, kan det også ordnes med en gratis periode.

Jeg har glædet mig rigig meget til at det hele blev klar, og jeg er rigtig spændt på hvordan det bliver modtaget.


Podcastproduktion med de små

15/9 2021

Min bog er rettet mod undervisningen fra 4. og op. Men jeg har efterhånden fået flere og flere gode erfaringer med indskolingen, så jeg er ikke længere bange for at anbefale podcastproduktion i indskolingen. Rent teknisk kan det naturligvis være en udfordring - især hvis eleverne ikke er vant til til bruge iPad eller computer. Men det KAN i den grad lade sig gøre. Det er virkelig fedt at se børnene folde sig ud med lyde, oplæsning og speak.

Den helt store test var da jeg underviste 2. klasse sidste år da de var hjemsendt. De lærte simpelthen at lave podcast over Meet, og stort set alle kom i mål med en produktion. Til den lejlighed lavede jeg en youtube-playliste med vejledninger til podcast med iMovie. Den kan du finde her. Jeg ved at elever i indskolingen også kan redigere med Wevideo. En vejledningsvideo til dem er på vej.

Jeg fik endda lov til at udgive en af pigernes podcast, hvor hele familien spiller med - Hør Rosas podcast her. De fleste lavede kortere podcast, men med fokus på mundtlighed og lyddesign. En virkelig fed oplevelse.

Derfor tør jeg godt tage indskolingen med, når det første DM i skolepodcast afholdes i år - så håber jeg bare at indskolingen også tør.

Materialer til DM

5/7 2021


Jeg har ferie fra Marienhoffskolen og CFU, men tager lige en uge, hvor jeg laver laver materialer til DM i skolepodcast.

Der kommer trin-for-trin materialer til både indskoling, mellemtrin og udskoling med både lyd og video.

Jeg har arbejdet en del med podcastproduktion i udskoling og mellemtrin, men har på det seneste også fået nogle rigtig gode erfaringer med de mindste, så nu håber jeg at der med nogle gode støttende materialer, er mange som kaster sig ud i det.

Det hele kommer til at ligge helt gratis for skoler på www.dmiskolepodcast.dk

Jeg skriver også løbende om det på www.podcastiskolen.dk/blog

Hvis du skal stå helt skarpt til konkurrencen, virker min bog Podcast i skolen også som ferielæsning på stranden

Akademisk Forlag siger det går godt med salget, men der er stadig flere på lager: https://www.akademisk.dk/podcast-i-skolen...


DM i skolepodcast

23/6 (Opdatering af indlæg)

Så har vi planlagt at også 10. klasse kan deltage. Ingen grund til at de mange efterskoler og 10. klasses centre ikke kan deltage.

15/6-2021 (Opdatering af indlæg)

Så er hjemmesiden i luften. Så find alt om DM i skolepodcast på www.dmiskolepodcast.dk Siden vil løbende blive fyldt på med diverse materialer, som jeg pt. sidder og skriver på.

7/6-2021

Måske har du hørt rygtet på de sociale medier, hvor vi er nogle der er begyndt at pippe lidt om den store nyhed. Det er et samarbejde mellem Alinea, Lærit/SkoleTube og så mig. Her er lige den smule info jeg kan give nu, så vil der meget snart komme meget mere info.

Konkurrencen er delt op i indskoling, mellemtrin og udskoling og hvert område kan stille op i tre genre.

Der kommer ressourcer i form af forløb, man som underviser og elev kan støtte sig op ad - De kommer til at ligge i klar i starten af de kommende skoleår.

Aflevering af podcasten bliver d. 1. feb. 2022.

Glæd dig til Danmarksmesterskaberne i skolepodcast.

Bogpodcast-konkurrence

17/4 2021

Et kapitel i bogen er vagt til live - her som konkurrence, men det er mindre vigtigt. Bogpodcast er en spændende vinkel i podcastproduktion i skolen. Det handler både om at pakke mundtlighed ind i kreativ produktion og om at skubbe på læselysten hos de unge.

Planen er at elevernes podcast skal være tilgængelige via QR koder i PLC, så alle elever kan høre dem og blive inspireret.

På skolens PLC-hjemmeside, har jeg lavet en info- og ressourceside om konkurrencen. Den kan man lure med på her